Om livet och hälsa…
RSS icon Email icon Home icon
  • Körprov 96 / B96

    Posted on juni 12th, 2013 Krylbo 16 comments

    Jag försökte Googla info om hur körprovet för behörighet B96 skulle gå till innan min uppkörning, men jag tyckte att det var dåligt med info.
    Men nu är iaf mitt prov gjort och godkänt så jag skriver ner lite hur det gick till!

    Till att börja med så fick jag visa mitt nuvarande körkort (B) och han skrev in mitt körkortsnummer i surfplattan, och jag fick skriva under på den att jag inte hade något annat körkort från något annat land.
    Sen fick jag visa registreringsbevis för både bil och släpkärra för honom, samt upplysa honom om vilken den totala totalvikten var för bil+släp, vilket han också kontrollerade i regbevisen.

    Provet började med att jag fick koppla ifrån släpet och köra bort bilen en bit. Sen fick jag backa bilen och koppla på släpet.
    Efter det var det dags för säkerhetskontroll. Jag har läst att man kan få lite olika kontroller (både ang bil och släp) och ”inspektören” sa att jag skulle kontrollera belysning på både bil samt släp, samt bromsar på kärran.
    Jag kollade blinkers, ett håll i taget på både bil plus kärra och lika med bakljus samt positionsljus. Jag kontrollerade backljus på bilen (släpet hade inget sådant) och sen sa jag att jag skulle kolla bromsljus och frågade inspektören om han ville bromsa eller om han ville kolla så att bromsljusen fungerade. Han valde att kolla, så jag satt mig i bilen och bromsade. Han bekräftade att bromsljusen på både bil och kärra fungerade.
    Sen kollade jag helljus på bilen. Jag sa sedan att jag var klar med belysningen, och jag skulle då kontrollera lasten. Jag öppnade kåpan på släpet och visade hur vi (jag och en kompis) hade säkrat lasten. Vi hade jobbat extremt mycket med säkringen av lasten. Det som var själva lasten var 21 st kantstenar på ca 27-28 kg per styck. Man måste ha sett till så att lasten varken kan förflyttas framåt, bakåt, åt sidorna eller uppåt inför en ev kollision eller tvär inbromsning. Vi hade löst det med europallar fram och bak, samt en hel del virke som hindrade ytterligare förflyttning, samt ett antal spännband… Kolla bilden!

    Inspektören uttryckte faktiskt sin uppskattning av denna stenkista som han kallade den, och medgav att den omöjligt kunde förflyttas åt något håll. Jag kollade spännbanden samt ryckte lite i valda delar av virket för att visa att det satt som sten =) Han frågade hur mycket last jag hade, och jag berättade det. Han frågade då om jag verkligen var säker på det, och då blev jag så klart osäker. Jag hämtade mitt papper där jag hade skrivit upp vikten på stenarna, samt pallarna plus att jag la på 20 kg typ för resten av virket som var på släpet, och det var 700kg. Jag sa igen att det stämmer, det är 700 kg, och då var det bra med det…

    Jag drog i parkeringsbromsen på kärran och satt mig i bilen och försökte backa respektive köra framåt. Bromsen på kärran är väldigt bra, så bilen neg/bugade när jag försökte köra med parkeringsbromsen i. Det var alltså testet på parkeringsbroms på kärran. Sen för att testa färdbromsen på kärran (och bilen iofs) så åkte jag iväg en bit med ekipaget och vände om så jag åkte mot samma ställe (med grusunderlag) och bromsade rejält sedan. Jag gick ur bilen och kollade så att det var bromsspår i gruset fram till kärrans hjul, och visade och talade om det för inspektören. På så vis blev färdbromsen testad på kärran (och bilen).

    Då var det dags för körning!
    Inspektören talade om att utanför grindarna skulle vi ta höger och på den vägen är det 40km/h. Det var den enda gången han upplyste om något. Därefter sa han bara vad jag skulle köra mot (enligt skyltning) och jag fick så klart själv hålla koll på hastighetsbegränsning och huvudled och all annan viktig info.
    Det blev ut mot en riksväg, men snart skulle jag köra mot annat mål vilket var en villaområde. På vägen dit passerade vi ett vägarbetsområde, och sen själva villaområdet där jag i en fyrvägskorsning skulle köra rakt på, sedan backa och vända i korsningen och sen köra tillbaka samma håll som vi kom ifrån. Naturligtvis kom några cyklister samt andra bilar under tiden, och då stannade jag och lät dom passera.
    Efter det fick jag nytt mål att köra mot, och det blev rakt genom stan (på en ort som jag inte hittar i) och det var vid 16-tiden så det var rusningstrafik, vilket innebar en hel del rörelse av fotgängare, cyklister, andra bilar, bussar och det mesta man kan tänka sig.
    Han sa ungefär där att kör nu rakt på så långt du får, och sväng sedan höger. Jag såg en skylt som visade förbjudet att köra framåt i nästa korsning, så där blev det höger alltså.
    Nästa mål blev industriområdet som vi började från, så snart var vi tillbaka på Trafikverkets område igen.
    Jag tyckte själv att det gått bra. Jag höll hastighetsbegränsningarna hela tiden, och i och med att det var så pass mycket korsningar, rondeller, övergångsställ och vägarbetsområden så var det nästan svårt att komma upp i någon högre hastighet =) Under körningen så förutom att ibland säga vilket mål jag skulle köra mot, så pratade inspektören på en hel del, om bilar, nybyggnationer av idrottsanläggning (som vi passerade) och allt mellan himmel och jord. Jag vet inte om det var för att se att man trots det kan koncentrera sig och se skyltar o dyl, eller om det var för att vara trevlig.
    Han sa när vi parkerat att han skulle gå igenom lite om körningen, men innan han började med det sa han att han skulle godkänna mig. Det var ganska skönt att få höra det innan genomgången så man kunde andas ut.

    En sak som ingår och som dom tycker är viktigt förutom att följa lagar och regler, är att köra ”miljövänligt”. Man ska använda motorbroms i god tid innan man ska svänga osv. Man ska även se till att inte ha motorn igång när man kollar belysning, eller när man ska koppla på släpet.

    Inspektören hade hela tiden sin surfplatta som han använde. Så direkt när han hade avslutat och godkänt mig, så hade jag protokollet i min mail. Väldigt smidigt.
    Han talade också om att jag direkt då fick köra enligt B96 i Sverige, men inte utomlands förrän jag fått mitt nya körkort levererat.

    Man måste ha tagit foto hos något av Trafikverkets kontor som har fotoutrustning innan uppkörningen. Om man kör upp på en ort där dom har fotoutrustning så kan man ta fotot där direkt innan uppkörningen.
    Jag tog mitt foto en till två månader innan uppkörningen.

    Det står en hel del i protokollet som man får, men i slutet står det uppstolpat vad som hade bedömts i mitt prov, och det var:

    * Infart/körning på landsväg
    * Backning
    * Oskyddade trafikanter
    * Gatukorsning
    * Signalreglerad korsning
    * Cirkulationsplats
    * Körning i tätort
    * Självständig körning mot mål
    * Körning i vägarbetsområde
    * Järnvägs/Spårvägskorsning
    * Sammankoppling
    * Säkerhetskontroll

    Provet bokade jag på Trafikverket och jag betalade kostnaden för uppkörningen direkt med kort på nätet. 800kr kostade det. Ett par dagar efter uppkörningen fick jag hem en räkning på totalt 230kr vilket var 80kr för fotografering och 150kr för tillverkning av körkortet. 4 dagar efter uppkörningen fick jag brev om att jag kunde hämta mitt nya körkort på Posten (inte närmaste postombud utan ”Företagsposten”).

    30 people like this post.
     

    16 responses to “Körprov 96 / B96” RSS icon

    • Thomas

      Perfekt. Tack för redogörelsen. Ska prova imorgon själv.

    • Krylbo

      Lycka till Thomas!

    • Tusen tack, detta är till stor hjälp innan uppkörningen fredagen den 27/9.

    • Spännande Charlotte!
      Hoppas att det går bra för dig!

    • Samuel

      Hej! Grymt bra redogörelse! Körde du upp i Gävle?
      Dags för mig om en vecka.

    • Krylbo

      Samuel, jag körde upp i Falun.

      Lycka till på uppkörningen!

    • Hen

      Har aldrig hört att man ska testa färdbromsen på släpet? Hur gör man det och bevisar det om det bara är asfalt?

      Mvh Janne

    • Krylbo

      Janne, dom säger vad dom vill ha kollat. Är man på grus så bör man kolla färdbromsen, är man på asfalt så kan man ju säga att bromsarna vill man kolla på grus för att kunna se spåren. Så skulle jag ha gjort.
      Min inspektör var då nöjd med min säkerhetskontroll och sa inget efteråt heller när han gick igenom allt, om det vore onödigt så hade han nog sagt det då.

    • Rikard

      Taxk för det! Mycket matnyttigt med vikten, ska skriva upp det ochvöyaa koll på bilen samt kärrans total och tjänstevikt. Men man måste ha egen bil och kärra? Hur transporterat man dit kärran om man inte har b96 då? Be en kompis?

    • Krylbo

      Rikard, Jag vet inte om det kan finnas möjlighet att låna bil+kärra. Jag tror att man isf kanske kan hyra det av någon trafikskola.
      Jag har hört att polisen i början när B96 var nytt, ofta stod på vägarna TILL testanläggningarna och tog folk som körde dit sitt tunga släp inför uppkörning… Lite taskigt… Många kör dit sitt släp kvällen innan för att undvika att inspektören ser det, men bäst är ju att få tag på någon som kan köra dit det när det är dags, eller kvällen innan!

    • Rikard

      Någon med rätt behörighet :) måste det lastas över 3,5 ton? Tack för info :)

    • Krylbo

      Jag är rätt dålig på att komma ihåg siffror och sånt, men jag saxar lite från nätet:
      Bilen och släpfordonet har en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg (för B96)
      -
      Det är viktigt att komma ihåg att bilens högsta maximala släpvagnsvikt inte får överskridas, se bilens registreringsbevis. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för.
      -
      B96 betyder att du får köra en bil med släp som
      tillsammans väger 4,25 ton.
      Bilen får aldrig ensam väga mer än 3,5 ton.

    • Rikard

      Tack för info! Menade under själva uppkörningen

    • Tomas

      Tack för en mycket bra redogörelse.

    • Fagervall

      Tusen tack. Jag kommer att boka direkt

    • Lycka till!


    Leave a reply