-
Sista Valma-enkäten
Posted on maj 31st, 2009 No commentsDet kom ett mail med en länk till den sista Valma-enkäten.
Den handlade om utvärdering av Valmastudien, och jag var/är väldigt positiv. Mycket roligt och intressant att vara med i den!Man kunde också kryssa i om man var intresserad att svara på fler enkäter ang kost och hälsa, och det var jag naturligtvis!
Vi som varit med i studien får nu detta år ut tillgång till www.energibalans.nu i sin fulla version. Skillnad mot under studien är att nu kan man se hur mycket man fått i sig av både olika makronutrienter (kolhydrater, fett, protein, alkohol och fett) jämfört med det man ska äta. Även vissa vitaminer och mineraler ser man diagram på hur man fått i sig.
Det jag undrar ang detta är vem som “bestämt” hur mycket man ska få i sig av varje näringsämne. Mättat fett tex. Kolhydrater? D-vitamin? Kolesterol?Förutom på webtjänsten Energibalans där det nu är uppenbart så tycker jag att jag fått en känsla av att man ska äta på ett visst sätt i dom enkäter vi fyllt i. Detta irriterar mig. Dom har mig veterligt inte redovisat hur man ska äta, och vad dom grundar det på. Det ville jag framföra till dom nu iom utvärderingen. Chansen kom på slutet där man kunde framföra vad man ville till dom.
I och för sig så var ju tanken med studien att titta på hur folk äter utan att säga hur man ska äta, men ibland har det varit svårt att svara på enkäterna när dom frågar vissa saker. Som tex vad man använder för fett på mackorna. Naturligtvis så äter jag inte mackor eftersom jag har ett ganska normalt liv, normalt arbete och jag tränar nog normalt mycket. Ingen anledning att äta mackor alltså.
Jag skrev i utvärderingen (bland annat):
Jag undrar om dom rekommendationer som man upplever ang hur man ska äta när man fyller i enkäterna och på Energibalans.nu
Det är tydligt att ni anser att man inte ska äta för mycket mättat fett, och att man BÖR äta en hel del kolhydrater (=socker). Ni måste ju ha vetenskapliga studier som underlag för dessa tankar, och jag skulle otroligt gärna vilja veta vilka dessa studier är eftersom dom enligt mig visar på motsaten, dvs mättade fetter är essentiella och svåra att överdosera och kolhydrater är icke essentiella och något som i princip alla bör undvika (möjligen undantagna elitidrottare och mycket otroligt hårt kroppsarbetande). Omega6-fetter bör man däremot äta betydligt mindre av än rekommendationerna.
Ni kan ju inte bara hänvisa till Livsmedelsverkets rekommendationer eftersom dom är under hård kritik, med all rätt.Det enda negativa jag har att säga (förutom ovanstående) är att det fortfarande inte kommit reseersättning från när vi var på Karolinska.

Livsmedelsverket. Vem jobbar dom för, och åt?



Senaste kommentarer